کلوت: بزرگترین شهر کلوخی جهان

به گزارش انوار بلاگ، کلوت چیست؟

اینجا با یکی از شگفتی های زمین روبرو ایم؛ پدیده ای که گردشگران بی شماری را از آن سوی دنیا و از دل سرسبزترین مناظر به دل کویر بی آب و علف می کشاند. جریان آب و باد و عمل فرسایشی آن ها موجب شکل گیری کلوت ها شده است. همانطور که در فیلم کلوت های شهداد می بینید، کلوت ها یکی از باشکوه ترین مناطق دیدنی و طبیعی دنیا به شمار می روند. در ادامه همه آنچه در خصوص این کلوت ها باید بدانید را خواهید خواند.

کلوت: بزرگترین شهر کلوخی جهان

کلوت یعنی چه؟

کلوت از دو بخش کل و لوت تشکیل شده. کل به معنای آبادی و لوت همان بیایان لوت است.

کلوت شهداد کرمان کجاست؟

کویر شهداد کرمان درست در غرب کویر لوت واقع شده است. کلوت شهداد مساحتی نزدیک به 11 هزار کیلومتر مربع دارد. حدود 20 هزار سال از عمر کلوت های شهداد می گذرد اما چیزی از زیبایی آن کاسته نشده است.

فاصله شهداد از کرمان

برای دیدن کلوت های جادویی شهداد ابتدا باید راهی کرمان شوید. از کرمان تا شهداد حدود 100 کیلومتر و از شهداد تا کلوت ها حدود 40 کیلومتر فاصله است. اگر از تهران راهی کلوت شهداد می شوید، حدود 12 ساعت در جهت خواهید بود. هم چنین می توانید با هواپیما راهی کرمان شوید و از آنجا به سمت شهداد بروید.

همه چیز در خصوص کلوت های ایران

کلوت های ایران مانند شهری با ساختمان های کوچک و بزرگ به نظر می رسند. با این تفاوت که در این شهر هیچ سکنه ای دیده نمی گردد و هیچ صدایی جز وزش باد در آن نمی پیچید. وقتی باران روی زمین سراسر خشک کویر می بارد، خاک کویر را دور سنگی روی هم جمع می نماید. حاصل این عمل می گردد بنایی شگفت انگیز. بنایی که فکرش را نمی کنید سراسر ساخته طبیعت باشد بدون هیچ دخالت انسان.

در کلوت شهداد کرمان چه می بینیم؟

باورش سخت است، اما ارتفاع بعضی از کلوت ها به 200 متر می رسد. کلوت ها از یک سمت شیب بیشتری دارند و از سوی صاف تر به نظر می رسند. آن طرف کلوت ها که در مقابل وزش باد قرار گرفته از شیب بیشتری برخوردار است. علاوه بر آسمان پرستاره کویر، شترسواری در دل ماسه های نرم کویر و دیدن کلوت های شگفت انگیزی که وصفش رفت، از جاذبه های اطراف کلوت شهداد نمی توان گذشت. جاذبه هایی مثل شازده ماهان، آستانه شاه نعمت الله ولی و شهر کرمان. در فاصله 20 کیلومتری از شهداد کرمان نیز، منطقه گندم بریان را خواهید دید. همانطور که از اسم گندم بریان بر می آید در این منطقه سراسر سیاهی می بینید. سطح گندم بریان از گدازه های آتشفشانی پوشیده شده و نور خورشید را بیش از حد جذب می نماید. بیابان شناسان معروف بارها از شگفتی های کلوت شهداد کرمان یاد نموده و آن را یکی از عجایب طبیعی دنیا دانسته اند. پرویز کردوانی، یکی از بیابان شناسان معروف، کویر شهداد کرمان را زیباترین کویر دنیا دانسته است.

بهترین زمان سفر به کلوت شهداد کرمان

از آنجا که کویر لوت یکی از گرم ترین نقاط دنیا است، بهترین زمان سفر به آن، فصل زمستان خواهد بود. لازم به ذکر است دمای هوا در سایه های کلوت شهداد به بالاتر از 65 درجه رسیده است.

نکات سفر به کلوت شهداد کرمان

برای سفر به شهداد کرمان باید مجوز داشته باشید و در غیر این صورت مجرم شناخته خواهید شد. هم چنین از جایی که این شهر وسیع است و کلوت های شبیه به همی دارد بهتر است با یک راه بلد سفر کنید؛ چراکه امکان گم شدن تان وجود دارد.

در سفر به کلوت شهداد کجا اقامت داشته باشیم؟

در کلوت های شهداد کرمان، کمپ هایی با دیوار و سقف چوبی برای رفاه مسافران گذاشته شده است. می توانید شبی را زیر آسمان پرستاره کویر در کمپ کویری سپری کنید. هم چنین می توانید مقداری از شهداد کرمان فاصه گرفته و در اقامتگاه بوم گردی نعمت الله ماهان استراحت کنید.

کلوت شهداد کرمان روی نقشه

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دالاهو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 472

به "کلوت: بزرگترین شهر کلوخی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلوت: بزرگترین شهر کلوخی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید