پیش بینی مذاکرات وین به دلیل حل نشدن برخی مسائل مهم سخت است

به گزارش انوار بلاگ، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی درسخنانی پیش بینی نتیجه مذاکرات وین را به دلیل حل نشدن برخی موضوعات که برای ایران و آمریکا از اهمیت برخوردار هستند، سخت توصیف کرد.

پیش بینی مذاکرات وین به دلیل حل نشدن برخی مسائل مهم سخت است

به گزارش خبرنگاران، میخائیل اولیانوف کننده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت دور بعدی گفتگوهای وین به منظور احیای برجام این هفته (میلادی) آغاز می شود و پیش بینی نتیجه آن سخت است زیرا تعدادی از موضوعات که برای آمریکا و ایران از اهمیت اساسی برخوردار هستند، همچنان حل نشده باقی مانده اند.

وی در این خصوص گفت: دور بعدی قطعاً این هفته آغاز می شود. البته نه لزوماً روز جمعه.

این دیپلمات روس اضافه کرد: ارزیابی های متعددی درباره چشم اندازها وجود دارد، زیرا هر دو طرف ایرانی و آمریکایی اظهارات خوددارانه ای را مطرح می کنند. این امر به دلیل این واقعیت است که برخی از مسائلی که از اهمیت اساسی برای این دو مشارکت کننده در گفتگوها برخوردار هستند، همچنان در دستور کار قرار دارند. پیش بینی چگونگی پیشرفت امور سخت است.

به گفته اولیانوف، با این حال، مهمترین موضوع این است که اراده تلاش برای رسیدن به پایانی موفقیت آمیز در مذاکرات وجود دارد و باید دید این فرایند چقدر طول خواهد کشید.

پیشتر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی در خصوص فرایند پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید کرد که یکی از مؤلفه های کلیدی توافقی که در حال حاضر در وین در خصوص آن بحث می شود، فراهم آوردن زمینه برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است.

وی در مصاحبه خود ضمن اعلام این خبر که مذاکرات وین در خصوص احیای برجام امروز (جمعه) مجدداً از سرگرفته می شود، گفت که تا زمانی که مسائل باقیمانده در مذاکرات وین رفع نشود، احیای برجام غیرمحتمل است.

دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده اند اما تا به امروز از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته ای پایبند بود اما اردیبهشت ماه سال 1398 اظهار داشت قصد دارد با توجه به عدول طرف های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند 36) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، انتها 15 دی ماه 1398 اظهار داشت دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازشود و تحریم ها را به صورت قابل راستی آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

منبع: فارس

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9798

به "پیش بینی مذاکرات وین به دلیل حل نشدن برخی مسائل مهم سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی مذاکرات وین به دلیل حل نشدن برخی مسائل مهم سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید