ویروسی که احتمالا موجب کرونای طولانی می گردد

به گزارش انوار بلاگ، بعضی از افراد مبتلا به علائم طولانی مدت کووید-19 ممکن است خستگی ناشی از حمله ویروس اپشتن بار Epstein-Barr (EBV) را تجربه نمایند که کرونای طولانی را به همراه دارد.

ویروسی که احتمالا موجب کرونای طولانی می گردد

به گزارش ، به نقل از یو اس نیوز، محققان گزارش کردند که دو سوم (30بیمار) گروهی از بیماران مبتلا به کووید-19طولانی مدت دارای سطح بالایی از آنتی بادی های اپشتن بار بودند که نشان می دهد، اپشتن بار خفته در بدن آنان به وسیله عفونت ویروس کرونا فعال شده است.

محقق اصلی تحقیق، جفری گلد، رئیس سازمان جهانی و یک گروه غیرانتفاعی زیست محیطی گفت: در حالی که سارس-کوو-2 (SARS-CoV-2) به طور واضح باعث بیماری حاد کووید-19 می گردد، پیامد های التهابی این امر ممکن است منجر به مشارکت عوامل دیگر، به ویژه اپشتن بار، در بیماری زایی پیچیده و مسائل مرتبط با بیماری کووید در طولانی مدت گردد.

محققان اظهار کردند: بیش از 95 درصد بزرگسالان حامل اپشتن بار (ویروس هرپس) هستند. این ویروس شایع ترین دلیل مونونوکلئوز است، بیماری که مبتلایان خود را به طور مداوم خسته می نماید.

آمش آدالجا، دانشمند ارشد مرکز امنیت بهداشت جانز هاپکینز در بالتیمور ایالات متحده گفت: این ویروس در بدن شما وجود دارد و هر چیزی که بدن شما را تحت فشار قرار دهد می تواند باعث فعالیت آن گردد. اگر بار های ویروسی EBV را در بیماران بستری در ای سی یو (ICU) آنالیز کنید شاهد افزایش آن ها خواهید بود. هر فردی که در نوعی شرایط استرس زا قرار گیرد، احتمالا فعال شدن مجدد اپشتن بار یا تکرار آن را تجربه خواهد نمود.

آدالجا اضافه نمود: با توجه به اینکه EBV در بین انسان ها گسترده است و می تواند ناشی از استرس جسمی یا روانی باشد، مدارک بیشتری برای اثبات این ارتباط ضروری است.

برای این مطالعه، گلد و همکاران وی 185 بیمار مبتلا به کووید را آنالیز کردند و دریافتند که حدود 30 درصد آنان علائم طولانی مدت دارند.

محققان با نگاهی دقیق به 30 بیمار مبتلا به کووید طولانی مدت دریافتند که 20 نفر از آنان دارای آنتی بادی EBV بالا هستند که از فعالیت مجدد اپشتن بار خبر می دهد. این بیماران که سطح آنتی بادی EBV بالایی دارند، خستگی، بی خوابی، سردرد، بدن درد و گیجی را به اسم شایع ترین علائم خود گزارش کردند. علائم دیگر شامل وزوز گوش، کاهش شنوایی و بثورات پوستی بود.

محققان استدلال کردند که عفونت کووید باعث شعله ور شدن EBV در بعضی از بیماران می گردد و همین امر باعث تحریک علائم طولانی مدت آنان می گردد.

دیوید هرلی، استاد دانشگاه و میکروبیولوژیست مولکولی دانشگاه جورجیا و یکی از محققان این مطالعه شرح داد: ویروس کرونا که منجر به بیماری کووید-19می گردد با فعال شدن موضعی و سیستمیک قابل توجه آبشار های التهابی همراه می گردد. فعال سازی التهابی موضعی یا سیستمیک برای فعال سازی مجدد ویروس های هرپس که نهفته شده اند، شناخته شده است و به ویژه EBV به طور جدی به وسیله بافت های ایمنی و مخاطی به وسیله محرک های التهابی دوباره فعال می گردد.

آدلجا گفت: قبل از اینکه این مورد فراتر از یک فرضیه گردد مطالعات بیشتر با تعداد بیماران بیشتری ضروری است.

او اضافه نمود: به نظر من این مورد در این مرحله واقعا قطعی نیست و جزئیات بیشتری برای مطالعه وجود دارد.

آدلجا ادامه داد: این مطالعه شواهد محکمی برای اثبات این که این بیماران با فعال سازی مجدد اپشتن بار قدرتمند، علائم طولانی مدت کووید را تجربه می نمایند، ارائه نمی دهد.

آدالجا اضافه نمود: آنان واقعا این مورد را ثابت نکردند، زیرا در حال آنالیز آنتی بادی ها هستند و واقعا کار زیادی با بار های ویروسی ندارند و تعداد دو بار ویروسی که گزارش می دهند اندازه زیادی نیست.

هرلی گفت: اگر در نهایت این فرضیه ثابت گردد می تواند روش های جدیدی برای یاری به افراد مبتلا به کووید به پزشکان ارائه دهد.

او تاکید نمود: غربالگری برای فعال سازی مجدد EBV در اوایل فرایند بیماری، این فرصت را به پزشک می دهد که از تعدادی دارو ها برای کاهش بار ویروس هرپس در بیماران و به حداقل رساندن اندازه و مدت زمان کووید طولانی مدت استفاده کند. بیشتر بیماران می توانند از غربالگری نسبتا کم هزینه بهره مند شوند حتی اگر به این معنی باشد که هیچ مدرکی مبنی بر فعال شدن مجدد EBV دیده نمی گردد. می توان EBV را با آزمایش های ساده و نسبتا کم هزینه سرم کنترل کرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10578

به "ویروسی که احتمالا موجب کرونای طولانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروسی که احتمالا موجب کرونای طولانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید