لاوروف: اوضاع در افغانستان رو به وخامت است

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام نمود که شرایط در افغانستان رو به وخامت می رود و چنانچه لازم باشد، مسکو آماده دفاع از متحدان منطقه ای خود است.

لاوروف: اوضاع در افغانستان رو به وخامت است

لاوروف در این باره اضافه کرد: روسیه آماده است برای حصول اطمینان از امنیت متحدان منطقه ای از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان که یکی از بزرگترین پایگاه های روسیه در خارج از این کشور است، استفاده کند.

وی گفت: ما به دقت آنچه که در افغانستان در حال رخ دادن است زیر نظر داریم. اوضاع آنجا در مواجهه با خروج شتابزده نظامیان آمریکا و ناتو از این کشور، به سرعت رو به وخامت است.

لاوروف ادامه داد: آنها (آمریکا و ناتو) نتوانستند به دستاوردهای قابل توجهی در راستای برقراری ثبات طی دهه ها حضورشان در افغانستان برسند.

وی بعلاوه گفت که تعهدات نظامی که روسیه تحت چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) متقبل شده است؛ ضمانت اجرایی دارند. این پیمان پس از فروپاشی شوروی سابق به وجود آمد که از اعضای آن می توان به قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان اشاره نمود.

به گزارش خبرنگاران، پیشتر هم دفتر ریاست جمهوری روسیه در بیانیه ای از رایزنی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و تاجیکستان خبر داده بود. طرفین در این گفتگوی تلفنی در مورد اوضاع سخت در مرز میان تاجیکستان و افغانستان (در پی پیشروی های اخیر طالبان) رایزنی نموده بودند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این گفتگوی تلفنی از آمادگی مسکو برای ارائه یاری در زمینه تحولات مرزی با افغانستان خبر داده و این موضوع را به اطلاع امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان رسانده بود.

پیشتر هم ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم بخش آسیای وزارت خارجه روسیه ساعاتی پیش طی سخنانی از حمایت کشورش و سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) از امنیت مرزهای تاجیکستان خبر داده بود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10262

به "لاوروف: اوضاع در افغانستان رو به وخامت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: اوضاع در افغانستان رو به وخامت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید