شفافیت؛ اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی

به گزارش انوار بلاگ، در این همایش پنل ششم با نام گزارش به دبیری مهدی فرقانی استاد دانشگاه علوم ارتباطات علامه برگزار گردید که در این پنل محمود حسینی مدیرعامل انجمن جمعیت هم اندیشان دادخواه، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهدی ثنایی مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران و بهاره آروین عضو شورای شهر تهران به ترتیب گزارش های خود را از حوزه فعالیت در زمینه مبارزه با فساد و شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات ارائه دادند.

شفافیت؛ اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی

ضرورت تأمین امنیت خبرنگاران برای افشای فساد

در این پنل مهدی فرقانی، گفت: احتیاج است جامعه آرام آرام به سمت حوزه شفافیت گام بردارد و نباید صرفاً برنامه ها تنها از سوی یک سری افراد خاص انجام شود.

فرقانی به ضرورت وجود رسانه های آزاد در کشور برای تحقق شفافیت تأکید کرد و اضافه نمود: بحث شفافیت بدون داشتن رسانه های آزاد و مستقل فراهم نمی شود و اثربخشی لازم را نخواهد داشت بنابراین پیش احتیاج پیشگیری از فساد و ترویج شفافیت رسانه های آزاد و مستقل هستند.

فرقانی گفت: یکی دیگر از مواردی که ضروری است به آن توجه شود تأمین حقوق خبرنگارها است. برای تربیت خبرنگاران در حوزه شفافیت ضروری است ابتدا حقوق و امنیت آنها تأمین شوند تا بدون واهمه مسائل مربوط به فساد را پیگیری نمایند.

وجود فقر در حوزه مبارزه با فساد

مهدی ثنایی مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران نیز با بیان اینکه این اندیشکده با استفاده از کوشش نیروهای جوان کار خود را در جهت مبارزه با فساد از سال 93 شروع نموده، گفت: موضوع شفافیت و مبارزه با فساد تاکنون جدی گرفته نشده و به نظر می رسد که نهاد دانشگاه در این ماجرا بی تقصیر نیست. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و ما وظیفه داریم که از حق بیت المال دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه مبارزه با فساد خیلی فقیر هستیم، گفت: هرچقدر درباره موضوع شفافیت تحقیق کردیم، فهمیدیم که این موضوع عمیق تر از باورهای ماست. ما در اندیشکده خود نه تنها به مردم مشاوره می دهیم، بلکه از مشورت آنها هم استفاده می کنیم.

ثنایی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه شفافیت نسبت به سال های گذشته، گفت: معتقدیم نسبت به سال های گذشته بهتر شده ایم اما اگر بهبودی هم حاصل شده به ذوق و علاقه شخصی چند نفر بر می شود و کمتر شاهد تحول دسته جمعی در این حوزه هستیم. بعضی می گویند که در حوزه شفافیت قانون زیاد وجود دارد اما این موضوع را قبول ندارم. درست است که قانون در این باره زیاد است اما قانون خوب کم داریم.

کوشش برای پیشگیری از بروز فساد

محمود حسینی، مدیرعامل انجمن جمعیت هم اندیشان دادخواه نیز در این پنل با اشاره به اینکه این جمعیت برای مبارزه با فساد و ریشه های آن با اولویت پیشگیری از رفتارهای فسادزا شکل گرفته است، گفت: متأسفانه مبارزه با فساد بیشتر به سمت بعد از ارتکاب جرم تمرکز نموده و کمتر به جنبه پیشگیرانه آن نگاه شده است که ما در جمعیت خود کوشش می کنیم به این موضوع به صورت ویژه توجه کنیم.

وی با اشاره به ذکر چند نکته که می تواند به کاهش فساد یاری کند، گفت: جلب مشارکت مردم، نقش آفرینی انجمن های صنفی، اصلاح نهادهای عمومی، بهره مندی از ظرفیت های حقوقی، نقد و همکاری با دستگاه های مشمول و توانمندی خبرنگاران و رسانه ها در حوزه کشف فساد از جمله نکاتی است که در کاهش فساد یاری نماینده است.

حسینی با تأکید بر اینکه پیگیر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و احکام مربوط به دولت الکترونیک هستیم، گفت: به این اصل در انجمن خود معتقد هستیم که دانستن حق مردم است و مردم باید نسبت به مسائل عمومی، سیاسی و اجتماعی خود مطلع باشند تا بتوانند رفتار سیاستگذاران کشور را رصد نمایند.

شفافیت آسان ترین راه برای مبارزه با فساد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه فساد بیشتر از آن بود که خیال می کردیم ، گفت: طبق اساسنامه هم با مفسد مبارزه می کنیم و هم با فساد. امروز در شرایطی هستیم که مفسدان به حدی قوی شده اند که نمی گذارند قانون و ساختار عوض شود، به نوعی هم علت هستند و هم معلول و جلوی اصلاحات ساختاری را می گیرند، امید است رئیسی رئیس قوه قضائیه در این حوزه پیروز عمل کند.

وی اضافه نمود: در حوزه دارو در مورد توزیع دارو، سفارش ها، واردات یا بسته بندی آن شاهد فسادهایی بودیم که سبب شد معاونت تعویض شود، هرچند بعضی باور نمی کردند، این اتفاق بیفتد و در نهایت هم از ورود داروهای غیرمجاز و غیراستاندارد جلوگیری شد.

توکلی در ادامه گفت: مورد دیگری که مسبب فساد است، مؤسسات اقتصادی اعتباری است که مسائل زیادی را به مردم وارد کردند، البته مشکل از بانک مرکزی بود که در آن خصوص اعلام جرم کردیم. ماده 66 آیین دادرسی کشوری به سمن ها اجازه می دهد که در حوزه ای که مسئولیت دارند، اعلام جرم نمایند. ما مستنداتی داریم که نشان می دهد نسبتاً پیروز هستیم. مردم به ما اعتماد دارند و اطلاعات زیادی می دهند.

به گفته توکلی، شفافیت آسان ترین راه برای مبارزه با فساد است. توکلی از جوانان دعوت کرد که بدون نگرانی NGO تأسیس نمایند، چراکه این کار هزینه زیادی ندارد ما هم از آنها حمایت نموده و همکاری می کنیم.

نظارت همگانی برای مبارزه با فساد

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه ضرورت شفافیت بر کسی پوشیده نیست، گفت: بی اعتمادی مسأله بنیادی در کشور بوده و شفافیت اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی است. از آنجایی که جامعه با تورم و فقر روبرو است، کوشش در جهت شفافیت از اولویت ها است.

آروین با اشاره به اینکه شفافیت به یک معنا نظارت همگانی را فعال می نماید، اضافه نمود: در شرایطی که بعضی از نهادهای نظارتی خود دچار فساد هستند، نظارت همگانی یاری نماینده است.

به گفته بهاره آروین، در محورهای شهرداری تمام شیشه ای، مردم به قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان دسترسی داشته و در آن سایت، اعلام ریز یاری های نقدی و غیرنقدی شهرداری، تعیین بودن رأی تک تک اعضا به تک تک مصوبات، دسترسی آنلاین شهروندان به اطلاعات تغییر کاربری ها، جوازهای ساخت و ساز و سرانجام کارها به روز رسانی می شوند.

وی در ادامه گفت: ملاک های اولویت بخشی به حوزه های شفاف سازی، فسادخیز بودن، حساسیت افکار عمومی و ملموس بودن نتایج برای شهروندان، همچنین در دسترس بودن اطلاعات و وجود استانداردهای جهانی است. البته از مهم ترین الزامات تحقق شفافیت نیز سیستماتیک بودن انتشار اطلاعات است و درعین حال چنانچه فرآیند الکترونیک نباشد، شفافیت، شعاری بیش نیست، حتماً داده ها باید برخط منتشر شوند و فرمت استاندارد نداشته باشند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 977

به "شفافیت؛ اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت؛ اصلی ترین پاسخ به بی اعتمادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید