در فصل شوم تحریم ها، ایران پایدار است، فولاد اکسین خوزستان کمر تحریم ها را شکست

به گزارش انوار بلاگ، سال ها است که ایران در حصاری از تحریم ها به سر می برد، اما اراده ایرانی ها از جنس فولاد است و نه تنها تحریم ها بی اثر بوده بلکه کمر تحریم ها را شکسته اند.

در فصل شوم تحریم ها، ایران پایدار است، فولاد اکسین خوزستان کمر تحریم ها را شکست

به گزارش از ، شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع احتیاجمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و برطرف احتیاج محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال 1384 به ثبت رسید.

این شرکت در سال 1388 با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز جهان، فراوری انبوه خود را شروع نموده است و امروزه با فراوری محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در راستا رشد و تعالی قدم بر می دارد.

حال که توانسته رکورد فراوری و صادرات محصولات خود را به سایر کشورها بشکند، سری به این شرکت زدیم تا از نزدیک فراوریاتی باشیم و ایران را زبانزد جهان نموده است.

امین ابراهیمی مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: مجموعه فولاد اکسین در سال 1388 با سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری با تکنولوژی روز جهان و ایتالیا در حوزه فراوری ورق های عریض مورد احتیاج صنعت نفت و گاز فعالیت خود را در استان خوزستان شروع کرد.

او اضافه نمود: با توجه به این که ماموریت اصلی شرکت ایجاد ارتباط بین صنعت نفت و گاز با صنعت فولاد بود و باید در حوزه های مذکور احتیاج های نفت و گاز به وسیله نفت و گاز تامین می شد، فرصتی برای ابراز خدمت و موجودیت شرکت فولاد اکسین این مدت وجود نداشت و در حوزه ماموریتی به جز ماموریت شرکت فعالیت می کردیم.

ابراهیمی حوزه کاری شرکت فولاد اکسین، 3 گرید اصلی بیان نمود و گفت: فراوری آمرشیا گرید ها که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، فراوری گرید های آلیاژی که در صنعت مخازن و نظامی و... و گرید های ای پی آی که در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند.

به گفته مدیر عامل شرکت فولاد اکسین، گرید های ای پی آی 56 درصد سبد فراوریات شرکت فولاد اکسین را تشکیل می دهد.

او بیان نمود: گرید های کامنشال براساس طرح اولیه باید 10 درصد فراوری را تشکیل می داد، اما به دلیل واردات احتیاج های صنعت نفت و گاز، منجر شد این محصول از 10 درصد برنامه ریزی شده به 60 درصد تبدیل نماید، به این معنا که ماموریت شرکت از ماموریت و وظیفه اصلی خارج شده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به دلایل گفته شده، شرکت فولاد اکسین در سال 97 با یک ضرر و زیان انباشته روبرو شد و شرکت را با خطر ماده 141 روبرو کرد، ادامه داد: تحریم ها و ایجاد شرایط مالی برای هر مجموعه فراوریی نوعی تهدید بود، اما برای مجموعه ای نظیر اکسین که دارای یک تکنولوژی خاص است، برنامه ریزی هایی انجام شد و از سال 98 مصمم به برگشت به ریل اصلی فراوری شدیم.

امین ابراهیمی توضیح داد: برای برگشت به فراوری اولیه، شرکت توسعه ملی نفت و شرکت توسعه ملی گاز و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت یاری های بسیاری کردند تا امروز بتوانیم بسیاری از احتیاج های صنعت نفت و گاز را بومی سازی نماییم.

او اذعان داشت: اولین اقدام برای بومی سازی قطعات و فراوریات، احتیاجمند اورهال شدن خط بود، عملیات اورهالی که در مجموعه فولاد اکسین انجام شد طی 10 سال گذشته منحصر به فرد بود، چراکه این عملیات 85 هزار ساعت زمان برد و براساس برنامه ریزی اجرا شده، طی مدت 15 روز صورت گرفت.

ابراهیمی اظهار کرد: باتوجه به اینکه خط ایتالیایی است و وابستگی شدیدی به خارج دارد، متخصصان خارجی مدعی بودند که بدون حضور آن ها نمی توان آن را اورهال کرد، اما با تکیه بر توان متخصصان داخلی و جوانانی که در این مجموعه فعال هستند، کم سابقه بود و پیروز شدیم خط را به حداکثر آمادگی برسانیم.

به گفته، مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، پس از آمادگی کامل خط، توانستیم به فراوریات مورداحتیاج صنایع حوزه های نفت و گاز ورود کنیم و احتیاج این صنایع با حداکثر ظرفیت را تامین نماییم.

او بیان داشت: با یاری سرمایه داران و وزارت نفت به پروژه هایی که آرزوی عکس دریافت در کنار لوله ها آن را داشتیم دست یافتیم و امروز توانسته 2 پروژه عظیم را شروع کنیم.

ابراهیمی پروژه فراوری ورق های سرویس ترش را یکی از پروژه های عظیم بیان نمود و ادامه داد: این سرویس برای انتقال نفت خام کاربرد دارد، انتقال نفت خام از جنوب غربی به جنوب شرقی ایران پروژه ای بسیار حیاتی محسوب می گردد که برای کشور تعریف شده است. این خط لوله قرار است از کنار سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز عبور کند.

او گفت: در گذشته قرار بود لوله های مورد احتیاج این پروژه از خارج از کشور تامین گردد که با این اقدام حدود 250 میلیون دلار ارز از کشور خارج می شد، اما با حمایت های وزارت نفت، همکاری توسعه ملی نفت، دستگاه نظارت و... از مرحله سنگ تا لوله این پروژه در کشور بومی سازی شد.

امین ابراهیمی بخشی از احتیاج این پروژه در فولاد مبارکه اصفهان، ورق آن در مجتمع فولاد اکسین و در نهایت لوله ها در مجموعه لوله سازی اهواز درحال فراوری است.

او اذعان داشت: تمام اتفاقات خوبی که در سال های اخیر و پس از تحریم ها اتفاق افتاده منجر شده صنایع کنار دستی و رقبای ما نیز رونق بگیرند، چراکه عمل کردن به وظایف و فراوریات در فولاد اکسین فعال شده و اشتغالزایی سایر صنایع نیز رونق گرفته است.

ابراهیمی فراوری لوله های گاز را یکی دیگر از ماموریت ها و اقدامات بزرگ در کشور عنوان و توضیح داد: خط فراوریی فولاد اکسین توان فراوری ورق تا عرض 4.6 متر را دارد، این در حالی است که در سال های گذشته، از حداکثر عرض 2 متر استفاده می شد و هم اکنون 2 متر و 60 سانت به ظرفیت فراوری اضافه شده است.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین ادامه داد: با توجه به پروژه های تعریف شده در کشور، امروز توانستیم فراوری ورق های 5.6 اینچ، ورق هایی که تابه امروز در کشور فراوری نشده بود را در خط فراوری شرکت فولاد اکسین بومی سازی کنیم و به جایی رسیدیم که قرارداد های مناسبی با شرکت توسعه گاز منعقد شد و فراوری آزمایشی نیز اجرا شده است.

او گفت: درحال حاضر فراوری نیمه صنعتی لوله های گاز اجرا شده و بزودی فراوری صنعتی این پروژه شروع می گردد، ضمن اینکه در سال آینده بیش از 2 میلیون پروژه در این زمینه خواهیم داشت و وابستگی کشور به واردات محصولات به حداقل می رسد.

امین ابراهیمی بیان نمود: در حوزه نورد لوله 2 فرآیند شامل؛ فرآیند ریداکشن (تغییر سایز) و فرآیند ترمومکانیکال انجام می گردد که فرآیند دوم دارای تکنولوژی است و در واقع در این فرآیند تکنولوژی به فروش می رسد و فقط به فرآیند کاهش سایز ورق ها بسنده نمی گردد.

او اضافه نمود: با خط عملیات عریض ورق ها در مجموعه فولاد اکسین، توان فراوری گرید های بسیار متنوعی در حوزه های مختلف از جمله؛ پتروشیمی، صنایع ساخت مخازن، کشتی سازی و... را داریم و می توانیم بیش از 6 هزار گرید را در ایران فراوری نماییم.

ابراهیمی گفت: با هدفی که معین نموده ایم این است که سالانه 3 محصول جدید که تکنولوژی آن در کارخانه فولاد اکسین وجود دارد را باید به بازار عرضه کنیم.

او توضیح داد: با وجود شرایط حاکم بر کشور، پیروز شده ایم 8 محصول جدید را وارد بازار کنیم، ضمن اینکه توانسته ایم اختراع گرید ورق های ضد سایش را به نام خود ثبت نماییم.

به گفته این مقام مسئول، در سال های گذشته ورق های هاردوکس که در صنایع معدنی استفاده می شد، بصورت 100 درصد از کشور سوئد وارد می شد، اما هم اکنون گرید اوکسینال 400 و 450 که مورد احتیاج صنایع معدنی است، در این مجتمع فراوری شد و به فراوری انبوه نیز رسیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اذعان داشت: تحریم ها همواره تهدید نیست، بلکه تحریم ها برای ما به فرصت تبدیل شده که با اتکا به نیروی جوان و متخصصان داخلی در سال رونق فراوری اتفاقات خوب را برای این مجموعه رقم زده ایم و مطمئنا در آینده نیز اتفاقات خوب نیز رخ خواهد داد.

او توضیح داد: یکی دیگر از افتخاراتی که کسب نموده ایم صادرات محصولات با ارزش اضافه نموده و در ورق های خاص است، ورق هایی که در جهان فقط چند کشور توان فراوری آن را دارند و در حال حاضر محصولات فراوریی فولاد اکسین به حدود 15 کشور صادر می گردد که از آن جمله می توان به صادرات به کشور های حوزه اروپا، آسیای میانه، آسیای شرقی و... اشاره نمود.

امین ابراهیمی گفت: بدلیل تکنولوژی خاص، اتکا به نیرو و توان داخلی و جوان، شرایطی در فولاد اکسین خوزستان فراهم شده و آینده بسیار روشنی در حوزه فراوری و رونق آن پیش بینی می گردد.

بهرنگ اهدایی مدیر فراوری شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: این شرکت اولین و تنها فراوری کننده ورق عریض فولادی در خاورمیانه است.

او اضافه نمود: محصولاتی که در این شرکت فراوری می شوند به 4 دسته ورق های ساختمانی، ورق های کشتی سازی، ورق های مربوط به مخازن ذخیره سازی و مخازن نفت و گاز و همچنین ورق های مربوط به خطوط لوله انتقال نفت و گاز در سرویس های محیط شیرین و محیط ترش تقسیم می شوند.

اهدایی تناژ روزانه فراوری انواع ورق های فراوریی در این شرکت را 5 تا 6 هزار تن بیان نمود و گفت: سال جاری پیروز به شکستن رکورد صادرات به کشور های اروپایی را شدیم.

این مقام مسئول توضیح داد: برگزاری جلسات فنی متعدد بین فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت لوله سازی اهواز طی سال های گذشته تا به امروز به فراوری ورق های API محیط ترش ختم شد.

به گفته مدیر فراوری شرکت فولاد اکسین خوزستان، ورق های API محیط ترش یک محصول کاملا ایرانی است که از فراوری اسلب ها تا تبدیل به لوله در شرکت لوله سازی اهواز در داخل و با استفاده از توان و تخصص نیرو های جوان ایرانی انجام می گردد.

او ادامه داد: فراوری ورق های محیط ترش برای انتقال نفت از گوره به جاسک است و امیدواریم با این اقدام و فراوری این ورقه در داخل کشور خدمتی به صنعت کشور داشته باشیم.

بهرنگ اهدایی اذعان داشت: ورق های فراوری شده در این شرکت به کشور های اروپایی از جمله؛ آلمان، ایتالیا و اسپانیا صادر شده و چشم انداز سال های آینده، ادامه صادرات این ورق ها به سایر کشور ها است.

به مدیر فراوری شرکت فولاد اکسین خوزستان، باتوجه به احتیاج صنعت نفت و گاز کشور، فراوری ورق های 56 اینچ نیز ادامه خواهد داشت.

اهدایی درخصوص تاثیر تحریم ها بر شرایط کشور اظهار کرد: باتوجه به اعمال تحریم ها و جلوگیری از واردات ورق های محیط ترش به کشور برای صنعت نفت و گاز و تبدیل آن ها به لوله، 3 شرکت فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و لوله سازی اهواز به جهان ثابت کردند که یک ایرانی همواره می تواند به اهداف خود برسد و توانستیم به هدف خود یعنی بومی سازی این نوع ورق برسیم و در اختیار صنایع مذکور قرار دهیم.

شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها گوشه ای از اراده فولادی ایرانیان را به نمایش گذاشته است، اراده ای که تحریم ها دشمن نتوانست کمر را بشکند و بیش از گذشته خود را به جهان ثابت کرد.

ایران و ایرانی از جنگ و تحریم و فشار های مالی نمی هراسند، ایران هنوز همان کشور زمان 8 سال دفاع مقدس که با دلیر مردانی با دستان خالی به جنگ دشمن رفت، اما نه تنها نگذاشت ذره ای از خاک زرخیر را به یغما ببرند، بلکه پشت دشمن را به خاک نشاند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

گ

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 2319

به "در فصل شوم تحریم ها، ایران پایدار است، فولاد اکسین خوزستان کمر تحریم ها را شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فصل شوم تحریم ها، ایران پایدار است، فولاد اکسین خوزستان کمر تحریم ها را شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید