خبرنگاران گفت وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره قره باغ

به گزارش انوار بلاگ، مسکو- خبرنگاران- وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه در گفت وگویی تلفنی که چندمین مکالمه آنها در یک هفته اخیر است، درباره آخرین شرایط منطقه قره باغ و وضع آتش بس در این منطقه مذاکره و گفتگو کردند.

خبرنگاران گفت وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ویلاهای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای با اشاره به گفت وگوی تلفنی سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، بیان کرد: در ادامه تماس های منظم بین روسیه و ترکیه در سطوح عالی، دو طرف به طور مشروح در خصوص اوضاع پیرامون مناقشه قره باغ کوهستانی گفت وگو کردند.

در بیانیه تصریح شده است: وزیران خارجه روسیه و ترکیه بر غیر قابل جایگزین بودن راهکار صلح آمیز برای حل مساله قره باغ تأکید کردند.

لاوروف و چاووش اوغلو بر ضرورت اجرای کامل مفاد بیانیه روز دهم اکتبر وزیران خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو تأکید کردند.

در این مکالمه همچنین بر ضرورت برقراری فوری آتش بس و توافق در خصوص ساز وکار کنترل بر رعایت آن تاکید شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، در ادامه این گفت وگوی تلفنی، بر اهمیت توافق فوری در خصوص گام های برای از سرگیری فرایند مذاکرات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف دستیابی به نتایج واقعی تاکید شد.

وزیران خارجه روسیه و ترکیه در ادامه، بعضی مسائل روابط دوجانبه و دستور کار بین المللی از جمله وضع اجرای قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه و لیبی و حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین بر اساس توافق های مینسک را مطرح و آنالیز کردند.

آنها همچنین درخصوص همکاری در سازمان همکاریهای مالی دریای سیاه و در چارچوب یونسکو نیز گفت وگو کردند.

روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگویی تلفنی موضوع درگیری در قره باغ را مورد آنالیز قرار دادند و دو طرف بر اهمیت رعایت آتش بس در این منطفه تاکید نمودند.

وزارت خارجه روسیه در این باره بیان کرد؛ در این تماس تلفنی که به ابتکار طرف ترکیه ای صورت گرفت، دو طرف بر رعایت آتش بس بر اساس توافق نامه ای که در 10 اکتبر (19 مهر) در مسکو حاصل شد، تأکید کردند و خواهان افزایش فرایند سیاسی به ویژه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شدند.

رئیس جمهوری روسیه از مشارکت شبه نظامیان منطقه خاورمیانه در نبردهای قره باغ ابراز نگرانی جدی کرد و بر ضرورت سرعت بخشیدن به تلاشها برای خاتمه جنگ و خونریزی و رفتن قره باغ به سمت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تاکید نمود.

پوتین توضیح داد: امیدوار بودیم که ترکیه به عنوان عضوی از گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، سهمی سازنده در تنش زدایی درگیری داشته باشد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه روسیه، در جریان این گفتگو طرفین در خصوص مسائل سوریه و لیبی، به ماهیت مؤثر هماهنگی بین روسیه و ترکیه در این مناطق اشاره کردند که به ثبات اوضاع و جرکت در راستا سیاسی و دیپلماتیک یاری می نماید.

دو طرف همچنین توافق کردند که تماس های منظم بیشتر به وسیله کانال های دیپلماتیک برقرار گردد.

به رغم گذشت پنج روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم نموده اند.

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (27 سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به شروع جنگ متهم نموده اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواهان خاتمه اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل حق معین سرنوشت خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5845

به "خبرنگاران گفت وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گفت وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید