تماشایی ترین سدهای دنیا

به گزارش انوار بلاگ، سد سازی و بند سازی از فعالیت های مهندسی به شمار می فرایند که در شرایط جغرافیایی خاص به منظور پیشگیری از طغیان رودخانه ها و جلوگیری از سیل یا برای تامین آب و انرژی مورد احتیاج ساخته می شوند. در کشور ما نیز به دلیل شرایط اقلیمی خاص و کمبود آب، سد سازی صندلی ویژه ای در فعالیت های عمرانی دارد. در این مقاله با چند سد دیدنی از سراسر دنیا آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

تماشایی ترین سدهای دنیا

سد هوور (Hoover)، آمریکا

ساخت این سد که نامش از نام رئیس جمهور آمریکا هربرت هوور (Herbert Hoover) گرفته شده، در زمان رکود بزرگ شروع شد و در سال 1935 به سرانجام رسید و آن موقع نزدیک به 49 میلیون دلار هزینه داشت که امروزه معادل 900 میلیون دلار است. این شاهکار مهندسی که در مرز نوادا و آریزونا واقع است، بر روی رود کلرادو ساخته شده تا انرژی و آب مورد احتیاج کشاورزی را تامین نموده و از بروز سیل جلوگیری کند.

سد Grande Dixence، سوئیس

این سد با 285 متر ارتفاع و 700 متر طول در کانتون وله (Canton du Valais) واقع شده و بلندترین سد گرانشی دنیا است. سد گرانشی، سدی است که از وزن خود سازه، برای مقاومت در برابر فشار آب استفاده می نماید. انرژی برق آبی این سد که ساخت آن در سال 1964 به سرانجام رسید، انرژی 4 نیروگاه را تامین می نماید.

سد Contra، سوئیس

این سد که بیشتر با نام سد Verzasca شناخته می گردد، در صحنه شروعین فیلم جیمز باند 1995 با نام چشم طلایی (Golden Eye) به نمایش در آمد؛ جایی که مامور 007 برای فرار از دستگیری، از آن پایین پرید. بانجی جامپینگ بر فراز این سد 220 متری یکی از جاذبه های گردشگری شناخته شده این منطقه است.

سد Cruachan، اسکاتلند

این سد که در آرگایل و بوت (Argyll and Bute) بریتانیا واقع است، با مناظر زیبای اطراف کوه Ben Cruachan احاطه شده و یکی از چهار نیروگاه تلمبه ذخیره ای انگلستان است و انرژی مورد احتیاج National Grid را در صورت خاموشی و قطع برق تامین می نماید. این سد، لوکیشن فیلم برداری یکی از فیلم های جیمز باند با عنوان دنیا کافی نیست (The World is Not Enough) بوده است.

سد Vajont، ایتالیا

در حین ساخت این سد در شمال ایتالیا، رانش زمین موجب ویران شدن چندین روستا و کشته شدن 1917 نفر از اهالی شد. اکنون نیز این سد 262 متری یک جاذبه گردشگری و یادبودی برای کشته شدگان این فاجعه است.

سد تاربلا (Tarbela)، پاکستان

این سد که بزرگ ترین سد خاکریزی شده دنیا است، در منطقه هاریپور پاکستان واقع است و مساحتی حدود 250 کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

سد Luzzone، سوئیس

این سد با حجمی معادل 108 میلیون متر مکعب و 1.27 کیلومتر مربع مساحت، در کانتون تیچینو (Canton of Ticino) واقع است و بلندترین دیواره مصنوعی دنیا را تشکیل می دهد.

سد Bhakra، هند

این سد که در ایالت هیماچال پرادش (Himachal Pradesh) واقع شده، ساخت آن در سال 1963 به سرانجام رسید. این سد همیشه مایه افتخار هندی ها بوده است تا جایی که برای گرامیداشت پنجاهمین سال ساخت آن یعنی در سال 2013، تمبری با تصویری از این سد، منتشر شد.

سد Almendra، اسپانیا

ساخت این سد که در سالامانکا (Salamanca) واقع است و با نام (Villarino) نیز شناخته می گردد، در سال 1970 به سرانجام رسید. سد Villarino با 202 متر ارتفاع، بلندترین سازه اسپانیا است که 567 متر نیز طول دارد.

سد Glen Canyon، آریزونا

سد دیگری که روی رود کلرادو بنا شده ، Glen Canyon است که سی سال بعد از سد Hoover ساخته شد. این سازه 220 متری، دریاچه ای به نام Powell را در پشت خود ایجاد نموده است. این سد همیشه به دلیل قرار دریافت در منطقه بیابانی مورد بحث بوده است. هواداران محیط زیست معتقدند که نشت آب در صخره های خلل و فرج دار و تبخیر، موجب از دست رفتن آب زیادی می گردد.

سد کارون، ایران

جدیدترین سد در این فهرست، سد کارون در میهن عزیزمان ایران است که روی رود کارون و به منظور تامین انرژی مورد احتیاج، احداث شده است. عملیات اجرای ساخت این سد در سال 1383 به سرانجام رسید. ارتفاع بدنه این سد 205 متر و حجم مخزن سد 3 میلیارد متر مکعب است.

سد Inguri، گرجستان

ساخت این سد در سال 1987 به سرانجام رسید و در سال 1994 با یاری های اقتصادی اتحادیه اروپا بازسازی شد. این سد با ارتفاع 272 متر، ششمین سد بلند دنیا است.

سد Dworshak، ایالت آیداهو (Idaho)، آمریکا

این سد که روی رود (Clearwater) احداث و در سال 1973 تکمیل شده ، با ارتفاع 219 متر، سومین سد بلند ایالات متحده آمریکا است. مخزن این سد به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری نظیر اسکی روی آب و ماهی گیری، شناخته شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 2410

به "تماشایی ترین سدهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشایی ترین سدهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید